Direktiva o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (2006/112/ES) določa, da je kraj obdavčitve prevoza potnikov v cestnem prometu kraj, kjer se prevoz dejansko opravi, pri čemer se upošteva prevožena razdalja. To določilo povzema tudi slovenski Zakon o davku na dodano vrednost (ZDDV-1). Določilo je v veljavi že vrsto let in prevoznikom pri mednarodnih prevozih potnikov povzroča precejšnje administrativno breme, saj se morajo identificirati za DDV v vseh državah, kjer opravljajo cestni prevoz potnikov in ravnati po predpisih posameznih držav, ki žal niso povsem enotni. Za vsaj delno lajšanje administrativnega bremena se lahko uporabi posebna ureditev obdavčitve mednarodnega občasnega cestnega prevoza potnikov, ki je v Sloveniji v veljavi od 1. 4. 2015.
Primer 1:
Davčni zavezanec prevaža potnike na relaciji Zagreb – Ljubljana – Koper – Trst. Glede na prevoženo pot je dolžan obračunati hrvaški, slovenski in italijanski DDV tudi v primeru, ko v kateri od teh držav ne bi prepeljal nobenega potnika. Predpostavimo, da za pot zaračuna 1000 €, skupaj pa je prevozil 241 km. Kako se po posameznih državah porazdeli davčna obveznost?
• Hrvaška (pot Zagreb – Bregana): 31 km ali 12,86 % poti. Hrvaški DDV se obračuna od zneska 128,63 €
• Slovenja (pot Bregana – Sežana): 187 km ali 77,6 % poti. Slovenski DDV se obračuna od zneska 775,93 €.
• Italija (pot Sežana – Trst): 23 km ali 9,54 % poti. Italijanski DDV se obračuna od zneska 95,44 €.
KAKO NAJ RAVNAJO PREVOZNIKI, KI OPRAVLJAJO MEDNARODNI CESTNI PROMET POTNIKOV V SLOVENIJI?
Prevozniki, ki opravljajo mednarodni cestni promet potnikov v Sloveniji , morajo obračunavati davek na dodano vrednost po splošni ureditvi. V kolikor izpolnjujejo določene pogoje, pa lahko uporabijo tudi posebno ureditev, ki pomeni vsaj delno zmanjšanje administrativnih ovir.
SPLOŠNA UREDITEV
V skladu s splošno ureditvijo se mora tuj prevoznik, ki opravlja storitve mednarodnega prevoza potnikov v Sloveniji, identificirati za namene DDV v Sloveniji, pri čemer za tujce pri nas ne velja prag obvezne identifikacije 50.000 € obdavčljivega prometa, ampak morajo obvezno pridobiti slovensko ID številko že za prvi opravljeni promet, ki je obdavčljiv v Sloveniji. Za takega zavezanca (tujca) potem veljajo vsa pravila, ki veljajo za ostale davčne zavezance v Sloveniji. Oddajati mora obrazec DDV-O, lahko si poračuna odbitni DDV od nabav v Sloveniji, če ima tudi sicer pravico do odbitka DDV. V skladu s slovensko zakonodajo mu tudi ni potrebno izdajati računa za prodajo vozovnic in kart v potniškem prometu. Pomembno je vedeti še, da morajo zavezanci iz tretjih držav obvezno imenovati davčnega zastopnika v Sloveniji, za zavezance iz drugih držav EU pa je imenovanje davčnega zastopnika v Sloveniji neobvezno.
V skladu s 3. točko 76. člena ZDDV-1 pa tujcu, ki opravlja prevoz potnikov v mednarodnem cestnem prometu v Sloveniji, ni potrebno pridobiti slovenske ID številke, kadar prevoz zaračuna zavezancu s slovensko ID številko, saj slovenski davčni zavezanec kot prejemnik storitve lahko obračuna DDV namesto tujega prevoznika po načelu samoobdavčitve. Pri tem je pomembno vedeti, da v tem primeru tuj prevoznik izgubi pravico do odbitka vstopnega DDV od nabav v Sloveniji.
POSEBNA UREDITEV
Posebna ureditev za tuje prevoznike potnikov v mednarodnem cestnem prometu v Sloveniji velja od 1. aprila 2015. Posebna ureditev v praksi pomeni poenostavljen postopek registracije, obračuna in plačila DDV. Tuji prevozniki, ki želijo biti obdavčeni po posebni ureditvi, morajo:
1. Preden opravijo mednarodni občasni cestni prevoz potnikov v Sloveniji Finančni upravi na elektronski naslov kc.potnik.fu@gov.si predložiti zahtevek za izdajo slovenske davčne številke (obrazec DR-04) in zahtevek za izdajo ID-številke na obrazcu DDV-P3, na katerem se izpolni polje 23 – posebna ureditev.
2. Pred vsakim posameznim prevozom potnikov v Sloveniji slovenskemu davčnemu organu sporočiti svojo ID številko, registrsko številko prevoznega sredstva, datum opravljanja prevoza v Sloveniji in predvideno relacijo prevoza v Sloveniji.
3. Obračunati DDV po stopnji 9,5 % od vsakega prevoza potnikov v mednarodnem prometu za del poti, ki jih bil opravljen v Sloveniji, in obračun DDV oddati na posebnem obrazcu DDV-O-OP do konca januarja za preteklo leto, torej enkrat letno.
Pomembno je vedeti tudi, da taki zavezanci nimajo pravice do odbitka vstopnega DDV od nabav v Sloveniji.
Kdo lahko izbere način obdavčitve po posebni ureditvi?
Način obdavčitve po posebni ureditvi lahko izberejo tuji zavezanci, ki v Sloveniji nimajo sedeža, stalne poslovne enote ali prebivališča in izpolnjujejo naslednje pogoje:
• Storitve mednarodnega cestnega prevoza potnikov v Sloveniji opravljajo le občasno.
• Prevoz opravljajo s prevoznimi sredstvi, ki niso registrirana v Sloveniji.
• Ne uveljavljajo pravice do odbitka DDV ali pravice do vračila DDV.
• Ne opravljajo nobenih drugih prometov, ki bi bili v Sloveniji obdavčeni z DDV.
KAKO NAJ RAVNAJO SLOVENSKI PREVOZNIKI, KI OPRAVLJAJO MEDNARODNI CESTNI PROMET POTNIKOV V TUJINI?
Ostale države članice Evropske Unije imajo glede obračunavanja DDV pri mednarodnih prevozih potnikov enaka ali podobna pravila kot Slovenija, kar pomeni, da morajo slovenski prevozniki za del poti v posameznih državah članicah spoštovati njihovo zakonodajo in obračunavati DDV posamezne države članice. Slovenskega DDV za ta del poti ni. Slovenski prevozniki se pri tem sklicujejo na 28. člen ZDDV-1.
O kraju prevoza potnikov smo pisali v reviji KamionBus.